Hoofdinhoud

In sneltreinvaart werken aan het spoor bij de Calandbrug

19-01-2023

Grondige denkers, gedreven doeners
Bewust veilig
Veilig denken, veilig doen

In Rotterdam werkt Ploegam voor het Havenbedrijf Rotterdam in een hoog tempo aan het verwijderen van de 247 meter verankerde damwand en 85 meter betonnen deksloof bij de Calandbrug. De Calandbrug is een stalen hefbrug over het Calandkanaal die tot november 2022 onderdeel uitmaakte van de havenspoorlijn Rotterdam en de Betuweroute. Het is een klus die we in sneltreinvaart uitvoeren: in ruim twee weken tijd verwijdert een team van twaalf de grondkerende constructie.  

In sneltreinvaart

 

Projectleider Yoeri Slats vertelt: “Dit werk voeren we in sneltreinvaart uit. In week 49 bezochten we het werk, in week 50 deden we een aanbieding en in week 51 werd ons de opdracht gegund. Na twee weken kerstvakantie startten we halverwege week 2 met de werkzaamheden en op vrijdag 27 januari moeten we klaar zijn. Op 1 februari is de Calandbrug namelijk weer in gebruik voor verkeer. Je ziet haast nooit dat een project zo’n korte tijdsspanne kent. De uitdaging is om alle stakeholders op één lijn te krijgen. Op 9 januari zijn we met ProRail, Rotterdam-Rijn Pijpleiding (RRP), Gasunie en Rijkswaterstaat om tafel gaan zitten om het werk af te stemmen en drie dagen later begonnen we. Ik denk dat het voor ons bedrijf en onze betrouwbare reputatie een duidelijk signaal is dat alle belanghebbenden zo snel hun vertrouwen in ons uitspraken. Doordat de partijen ons kennen, en wij hen, was het mogelijk om er zo snel een klap op te geven. Dat is een mooie samenwerking.”

 

Werkvoorbereider Mike van der Steen vult aan: “We verwijderen de damwanden, omdat deze geen functie meer hebben voor het gebied. Bovendien wil het Havenbedrijf Rotterdam alle bodemvreemde materialen tot 2 meter onder het maaiveld verwijderen. Dat betekent dat we naast 247 meter verankerde damwand, ook 85 meter betonnen deksloof verwijderen.”

 

“Deze week trekken we de damwanden uit de bodem. De planken zijn tussen de 4 en 15 meter en de zwaarste wegen maar liefst 3,3 ton per stuk. De kraan die we daarvoor inzetten weegt daarom ook 71 ton. Dat is vergelijkbaar met het gewicht van 71 auto’s!”

 

Veiligheid voorop

 

Yoeri vervolgt: “Veiligheid staat bij ons altijd voorop en bij dit project, hoe kort de duur ook is, is dat niet anders. Tijdens onze werkzaamheden is het belangrijk dat wij uit de zone van ProRail, RRP en GasUnie blijven en daarom stelden we samen een werkplan op. Onder deze brug lopen vanuit Rotterdam brandstofleidingen met een druk van 80 bar naar olieraffinaderijen in Duitsland en het vliegveld van Frankfurt. Dankzij de afstemming met de ProRail en RRP zorgen we ervoor dat alle werkzaamheden veilig en zorgvuldig verlopen. Volgende week plaatsen we de betonnen barriers terug, zaaien we het talud in en zijn de werkzaamheden klaar. Door het hoge werktempo vliegen deze weken voorbij.”

Laatste nieuws

Bekijk al het nieuws