Hoofdinhoud
Bereikbaarheid & Mobiliteit

Gladheidsbestrijding

Opdrachtgever

Dura Vermeer

Van Doorn

Expertise

Transport

Werkzaamheden

Gladheidsbestrijding

Vorige week veranderde Nederland in een prachtig winterlandschap. De sneeuw is natuurlijk een prachtig gezicht, maar de kou zorgt ook voor gladheid op de weg. Daarom strooien wij in opdracht van Dura Vermeer en Van Doorn een aantal wegen in de (ruime) omgeving van Uden. In de periode van 1 oktober tot 1 mei staan wij paraat om te strooien. Dit seizoen zijn we al twaalf keer opgeroepen. We werken voor het strooien samen met Cor van Schaijk Transport uit Nistelrode. 

Goede voorbereiding

Planner Niels van Lokven vertelt over de voorbereiding: “Samen met de chauffeurs beginnen we eind september met de coördinatie en organisatie. Voor de start van ieder seizoen vindt er een vlootschouw plaats, waarbij alle wagens, strooiers en ploegen worden nagelopen. Nieuwe chauffeurs volgen een cursus van twee avonden. Daarna zijn ze bevoegd voor gladheidsbestrijding.”

 

Hoe pakken we het aan?

Niels legt uit: “We rijden zowel preventief, voordat het gaat vriezen, als curatief, als het al gevroren of gesneeuwd heeft. Als het een preventieve actie is dan zetten wij drie wagens van onszelf en twee van Cor van Schaijk Transport in. Bij een curatieve acties rijden we elk met twee wagens. Aan elke strooiwagen zijn twee chauffeurs gekoppeld. De ene chauffeur staat gepland in de even weken en de andere in de oneven weken. De chauffeurs krijgen van de steunpuntcoördinator via WhatsApp een seintje als we gaan strooien. Ook staat in het bericht hoeveel zout ze moeten strooien. De chauffeurs geven met een duimpje (👍) aan dat ze het bericht hebben gelezen. Vervolgens haalt de chauffeur de vrachtwagen op in Vinkel en rijdt naar het steunpunt in Uden. Hier koppelen ze de strooier en eventueel een ploeg aan. Een loader laadt de strooibak met zout. De chauffeur rijdt de route die gekoppeld is aan zijn of haar vrachtwagen (altijd dezelfde route). Is de route voltooid? Dan ontkoppelt de chauffeur de strooibak en maakt zowel de bak als de eigen wagen schoon, om te voorkomen dat er schade ontstaat door zoutresten en calcium.”

 

Topsport

“Wat deze chauffeurs doen is echt topsport”, vertelt Niels trots. “Zeven maanden lang staan ze paraat en als ze moeten strooien, zijn de dagen en nachten lang. We vinden het dan ook belangrijk om goed voor hen te zorgen. Het ene seizoen is intensiever dan het andere seizoen. Zo werden de chauffeurs in seizoen 2020-2021 29 keer en in 2021-2022 16 keer opgeroepen. De gezelligheid onderling en het goede doel dat ze dienen is het waard.”

 

Veiligheid voorop

“Het zal je niet verbazen dat veiligheid voorop staat bij het werken van onze strooiploeg. Zo mogen ze niet alleen zijn met het op- en afbouwen van de kleppen en de strooiers. En als de chauffeurs op pad gaan, dan kan de weg glad zijn”, aldus Niels.

 

Nederland veiliger maken

“In het begin was het voor de chauffeurs wennen. Maar inmiddels hebben we het allemaal goed onder controle. En we scoren goed, de opdrachtgever is zeer tevreden met ons werk en waardeert ons vakmanschap. Dus als Ploegam/De Klein maken wij Nederland niet alleen mooier, maar zo ook een stukje veiliger!”

Over dit project

Aanvang

2020-09-01

Status

In uitvoering

Prachtige klus, waar je het warm van krijgt op koude dagen!

Edwin van den Elzen

Planner

Blauwe Ploegam gladheidsbestrijding vrachtwagen in het donker
Blauwe Ploegam gladheidsbestrijding vrachtwagen gaat strooien in het donker

Andere projecten

Bekijk alle projecten