Gladheidsbestrijding

Opdrachtgever
Onze expertises
Transport
Onze werkzaamheden

Sinds deze winter strooien wij in opdracht van Rijkswaterstaat en de Provincie een aantal wegen in de (ruime) omgeving van Uden. Wij zijn op vijf december voor de eerste keer opgeroepen om te strooien en inmiddels zijn we al negen keer opgeroepen. We werken voor het strooien samen met Cor van Schaijk. Als het een preventieve actie is dan zetten wij drie wagens van onszelf en twee van Cor van Schaijk in. Bij een curatieve acties rijden we elk met twee wagens. Tot nu toe hebben we alleen preventieve acties uitgevoerd. 

 

Goede voorbereiding

Planner Niels van Lokven vertelt over de voorbereiding: “Samen met de chauffeurs zijn sinds eind september bezig met het coördineren en organiseren. Onze eigen chauffeurs hebben eerst een vlootschouw bijgewoond. Vervolgens hebben ze een twee avonden een cursus gevolgd om bevoegd te zijn om ingezet te worden voor gladheidsbestrijding.”

 

Hoe pakken we het aan?

Niels legt uit: “Aan elke strooiwagen zijn twee chauffeurs gekoppeld. De ene chauffeur staat gepland in de even weken en de andere in de oneven weken. De chauffeurs krijgen van de steunpuntcoördinator via Whats app een seintje als we gaan strooien. Ook staat in het bericht hoeveel zout ze moeten strooien. De chauffeur geeft met een duimpje (👍) aan dat ze het bericht hebben gelezen. Vervolgens haalt de chauffeur de vrachtwagen op in Vinkel en rijdt naar het steunpunt in Uden. Hier koppelen ze de strooier en eventueel een schuiver aan. Een loader laadt de strooibak met zout en hij rijdt de route die gekoppeld is aan zijn vrachtwagen (altijd dezelfde route). Heeft hij zijn route voltooid ontkoppelt hij de strooibak en maakt zowel de bak als zijn eigen wagen schoon om te voorkomen dat er schade ontstaat door zoutresten.”

 

Veiligheid voorop

“Het zal je niet verbazen dat veiligheid voorop staat bij het werken van onze strooiploeg. Zo mogen ze niet alleen zijn met het op- en afbouwen van de kleppen en de strooiers. En als de chauffeurs op pad gaan, dan kan de weg glad zijn”, aldus Niels.

 

Nederland veiliger maken

“In het begin was het voor de chauffeurs wennen. Maar inmiddels hebben we het allemaal goed onder controle. En we scoren goed, de opdrachtgever is zeer tevreden met ons werk en waardeert ons vakmanschap. Dus als Ploegam/De Klein maken wij Nederland niet alleen mooier maar zo ook een stukje veiliger!”

Aanvang
december 2020
Looptijd
12 maanden
Omvang
n.t.b.
Status
In voorbereiding
<
>
  Schrijf u in voor onze nieuwsbrief