Ploegam wil vaart in elektrificatie van GWW-materieel
Ploegam is flink op koers met elektrificatie, maar wil verder en sneller met de transitie naar 100 procent emissieloos. Daarom neemt het bedrijf ook deel aan de Kennistafels van de Groene Koers. “We willen zo snel mogelijk naar de 100 procent emissieloze bouwplaats. Dat red je niet alleen, dat moet je samendoen. Alleen op die manier bereik je je doel en hou je de vaart erin”, zegt Gijs Ploegmakers die samen met Ilvy Ploegmakers naar Lelystad kwam.
Ploegam BV startte met het elektrificeren van GWW-machines naar aanleiding van aanbestedingen door de overheid. “Rijkswaterstaat stelde steeds meer eisen aan duurzaamheid. Wij hebben de handschoen opgepakt en zijn in eigen beheer aan de slag gegaan met het ontwikkelen van elektrische machines en met resultaat. Inmiddels hebben we diverse elektrische machines: een 30-tons rupskraan, mobiele kraan, minigraver, shovel, tractor en binnenkort een 50-tons rupskraan.”
Voor de ombouw van brandstofmachines naar elektrische machines werkt Ploegam samen met Doosan-importeur Staad Groep. “Uitgangspunt was een oplossing met mobiele, verwisselbare accu's waardoor machines 24 uur per dag inzetbaar zijn. Na een jaar proefdraaien en ontwikkelen waren we zover. Op onze eigen projecten presteerden de machines naar behoren. Dat viel op in de markt en er kwam belangstelling van andere bedrijven,” vertelt Gijs. “Inmiddels hebben we een eigen business unit opgezet voor ontwikkeling en verkoop van elektrisch materieel.”
De machines presteren echter alleen als er een goede laadinfrastructuur beschikbaar is. Ploegam wil de stroomvoorziening van de accu's in eigen hand hebben. Daartoe startten zij gesprekken met leveranciers van windmolens en zonnepanelen. Ook heeft het bedrijf de ambitie om laadpleinen in te richten. De logistiek rondom deze laadpleinen ziet Ploegam als een nieuwe activiteit. Daarvoor is inmiddels extra mankracht aangetrokken.
Ploegam kiest nadrukkelijk voor elektrische energie. “Een alternatief is waterstof, maar dit valt voor onze projecten af. GWW-machines verbruiken zoveel energie dat je een tankwagen achter het materieel aan moet laten rijden. Dat is niet te doen en daarom is waterstof voor ons geen geschikt alternatief.”
Bron: www.degroenekoers.nl
De Groene Koers is een initiatief van Koninklijke Bouwend Nederland, BMWT, Koninklijke VHG, Cumela, Vereniging MKB INFRA.