"Een fijne machine, die soms zelfs fijner draait dan een diesel"

17 juni 2021|Marc Janssen

In Zwolle werkt Dijkteam Zwolle (Waterschap Drents Overijsselse Delta in samenwerking met Dura Vermeer, Ploegam, TAUW, Fugro en H+N+S) aan het project Stadsdijken Zwolle. We versterken de 7,5 kilometer lange stadsdijk langs het Zwolle-IJsselkanaal en Zwartewater. In samenspraak met de opdrachtgever streven we naar minimale uitstoot van stikstof tijdens de werkzaamheden. Het betekent onder meer dat we een deel van de werkzaamheden uitvoeren met een elektrische graafmachine. 

 

Gert Roelofsen is een ervaren rupsmachinist, die voor ons aan de slag is op project Stadsdijken Zwolle. In de binnenstad van Zwolle werkt hij nu voor het eerst met een elektrische graafmachine, Doosan DX165W Electric. Wij vragen hem hoe hij het ‘nieuwe’ werken ervaart. 

 

"Heel eerlijk dacht ik; moet ik nou echt op die elektrische graafmachine? Laat mij maar op een diesel zitten. Maar het valt me echt helemaal niet tegen. Dat moet ik dan toch ook wel toegeven. Eigenlijk is het een hele fijne machine, die soms zelfs wel fijner draait dan een diesel."

Accucapaciteit en opladen

"Op dit moment kan ik bijna twee dagen draaien met een accupakket, maar we zijn niet volop aan het scheppen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je wel echt de hele dag aan het scheppen bent, de accu dan wat sneller leeg is. Je merkt dat de accu ook sneller leegloopt, als je veel rijdt van klus naar klus. Maar ook dan verwacht ik er nog steeds zeker een dag mee te draaien. Aan het einde van mijn werkdag stop ik gewoon de stekker erin en hij laadt op. Supermakkelijk en het kost echt minder tijd dan tanken. Je moet alleen wel onderweg van klus naar klus de meter goed in de gaten houden. Bij een diesel gooi je er een kan diesel in en je kan weer verder, voor stroom is dat wel wat lastiger. Daar moet je dus wel goed rekening mee houden, waar een oplaadpunt is."

 

Kracht zoals het hoort

"De machine doet echt wat je van een mobiele graafmachine mag verwachten. De kracht doet niets onder voor een diesel. Het is wel even wennen en het gevoel pakken, maar het draait echt fijn. Het is het eerste prototype en het is veelbelovend. Deze machine maakt de overstap van diesel naar elektrisch aantrekkelijk."

  Schrijf u in voor onze nieuwsbrief