Hoofdinhoud

Bouwmachines | Chauffeurs omarmen elektrische truck

25-10-2023

Innovatie
Elektrisch
Emissieloos
Bouwmachines interviewde twee chauffeurs over het rijden met een elektrische vrachtwagen, waaronder onze collega Frank. Hij rijdt sinds februari op de emissieloze truck en deelt zijn eerste ervaringen. 
Klik hier om het volledige artikel op bouwmachines.nl te lezen (log in of maak een account aan). 
Tekst en foto's: Matthijs Verhagen | Bouwmachines.nl

‘Erg stil en volop vermogen’

Ploegam heeft sinds februari de eerste elektrische Volvo FH in gebruik. Inmiddels staat er ruim 10.000 kilometer op de teller. Frank Van Dijk is de chauffeur. Dat was geen uitgemaakte zaak, want hij stond aanvankelijk best wel sceptisch tegenover een elektrische vrachtwagen. Een proefrit bij de dealer overtuigde hem en inmiddels heeft hij ruim een half jaar praktijkervaring met ‘zijn eigen’ vaste Volvo FH Electric. “Er zit echt wel vermogen in en hij is stil”, vat hij de kern meteen samen. “Hij rijdt in de achtste versnelling weg. Wanneer je vol bent, voelt hij dat en schakelt hij terug. Daar merk je bijna niks van.” Van Dijk rijdt altijd in de automaatstand. “Je kunt ook wel zelf schakelen in de manuele stand, maar dat doe ik nooit. In z’n 1 reageert de truck dan bijvoorbeeld te zenuwachtig. Er zit zoveel koppel in.”

 

Ruimste cabinevariant

De fraai opgebouwde truck is uitgevoerd met de ruimste cabinevariant en voorzien van extra lampen en een hydrauliekunit. De truck rijdt voor aannemerscombinatie Mekante Diek, waar Ploegam deel van uitmaakt. Op dit werk zet Ploegam twee FH Electrics in en er volgen nog elf stuks elektrische FH’s in 8x4-uitvoering met kipperopbouw. Van Dijk rijdt accu’s van elektrische grondverzetmachines van het bouwterrein naar de oplaadplek, WattHub. Het aantal kilometers is relatief beperkt, maar voor Van Dijk genoeg. “Ik kan hier de hele dag werken op één acculading.” Maar ook als hij meer kilometers zou moeten rijden, dan ziet de chauffeur dat niet als een probleem. “Stel dat hij om 12.00 uur bijna leeg is, dan zet je hem een half uur aan de lader en kan je de dag volmaken.” Omdat Van Dijk continu in de buurt is van een laadpunt, hoeft hij ook nooit echt te vrezen voor een lege accu.

Zwaar werk

Een beetje pendelen met accu’s klinkt misschien als licht werk: dat is het niet. De accu’s voor de graafmachines zijn erg zwaar. De FH Electric met steentrailer is multifunctioneel en kan alles wat een dieselversie ook zou kunnen. De truck is hiervoor gekeurd tot 50 ton totaalgewicht. “Ik heb een klem bij me, dus tussendoor kan ik ook rijplaten leggen of iets anders doen.” De truck weegt 11.500 kg leeg. Compleet met de gestuurde oplegger en verrijdbare laadkraan weegt de combinatie 26 ton leeg. Toch is 250 kilometer, deels vol, deels leeg, op een volle accu wel haalbaar. Een laatste verschil met zijn eerdere diesel-Volvo heeft de chauffeur nog wel: “Ik heb nog nóóit last gehad van beslagen ramen ‘s ochtends. Dat komt denk ik door de accu’s, die een beetje warmte afgeven.”

Laatste nieuws

Bekijk al het nieuws